
Espanya millora en el rànquing mundial de democràcia
L’Institut Internacional per a la democràcia i l’assistència electoral (IDEA) amb seu a Estocolm, és una organització internacional de foment de les bones pràctiques democràtiques que, entre altres coses, publica un informe anual sobre “l’estat global de la democràcia” al món. Un resum de l’informe d’aquest any el tens aquí: https://www.idea.int/sites/default/files/publications/chapters/el-estado-de-la-democracia-en-el-mundo-2019-resumen.pdf.
De la lectura de l’informe, publicat dimarts passat, es desprèn que la puntuació obtinguda per Espanya segueix millorant. Espanya se situa en el lloc 13 del rànquing mundial segons aquest prestigiós Institut. És a dir, al mateix nivell que el Regne Unit, Alemanya o Bèlgica i per damunt de Canadà, França o Àustria. Això no vol dir que ens puguem donar per satisfets del nostre sistema democràtic. Hi ha molts aspectes a millorar i són necessàries reformes per posar-lo al dia i per corregir les deficiències, insuficiències o errors que se’ns poden presentar. I és que les democràcies són sistemes sempre perfectibles i que requereixen constant atenció. La democràcia, que és un model de convivència fràgil i delicat, no va sola: necessita el compromís ciutadà per seguir el seu curs.
He volgut compartir amb vosaltres el resum d’aquest document (teniu tota la documentació exhaustiva a la pàgina d’IDEA (www.idea.int) no per fer cofoisme, però sí per rebutjar les freqüents asseveracions que posen en dubte el caràcter democràtic de les institucions espanyoles i que només serveixen per afeblir aquesta nostra democràcia que tant ens ha costat construir.